mandag 13. april 2009

Guten Tag!

Tysk er et språk jeg så gjerne skulle pratet flytende… Jeg kan jo egentlig ikke prate noe tysk (hadde fransk på skolen, men kan jeg nå egentlig snakke fransk da? Bonjour, Je m’appelle Tine, J’habite á Oslo et J’ai 21 ans… Il fait beau?? (det er fint vær…)), men jeg forstår ganske så mye. Litt mer enn mange tror noen ganger ja… Mye man kan få med seg hvis de ikke tror du forstår et kvekk! ☺

Nei, jeg har altså en drøm om å bare bable i vei på tysk, og den blir bare større og større for hver gang jeg er i et tyskspråklig land. Som egentlig er veldig ofte. Som nå i første del av påsken, da var jeg i Köln og besøkte min veldig gode venninne Frida. Vi hadde det så fint, og jammen traff jeg ikke Mari fra tenThing også (for dere som ikke vet hva tenThing er, så er det et brassensemble jeg leder, bestående av bare jenter.. Girl Power!!). Og jeg traff også en svensk trompetspillende student som jeg traff første gang i sommer som heter Linnéa. Alle vi tre var i en dyrepark midt i Köln sentrum (!) første dagen. Her kommer da min første offisielle videoblogg inn i bildet.



Det skal komme flere slike videoblogger, det lover jeg ☺ (hadde ganske mye moro da jeg satt den sammen…!!!)

Musikken på filmen er fra ukas CD anbefalning fra meg til deg. Det er den nyeste CDen til Lisa Batiashvili, en georgisk fiolinist. Plata åpner med seks miniatyrer av en georgisk komponist som heter Tsintsadze, og avsluttes med fiolinkonserten til Beethoven. På Beethoven spiller hun sammen med Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, mens på de seks miniatyrene spiller hun sammen med Georgische Kammerorkester. Og de har jeg spilt med! De holder til i en by i Tyskland som heter Ingolstadt, jeg var der i desember 2007 og gjorde to konserter med dem. (så det er jo en litt morsom connection…) I min lille film hører du miniatyr nr. 6 og 1.

Jeg håper dere alle har hatt en super påske! (og hvis noen skulle ha tips til hvordan jeg kan lære meg tysk i en fei, er det bare å si ifra….)
Dere hører fra meg igjen på torsdag, da er jeg i Sveits (nok et tyskspråklig land – jeg er nå ihvertfall i den tyske delen…) og spiller konsert med Philharmonie Baden Baden i en liten by utenfor Luzern.

Auf Wiedersehen,
Tine ☺

1 kommentar:

  1. Gratulerer med blogg!

    Hvis du vil lære deg å snakke flytende tysk har du bare en ting å gjøre: flytt til Tyskland!

    Du bør sikkert ta et intensivkurs i tysk først, f.eks. ved Goethe-instituttet i Oslo eller rett og slett i Tyskland. Jeg studerte selv et halvår i Berlin, men også Köln og München er fine storbyer hvor det er verdt å tilbringe litt tid.

    Etter et år i en liten by i øst- Tyskland hvor jeg er fiolinmakerlærling, snakker jeg nå relativt godt tysk. Det er neppe gjort i en fei å lære tysk, men ikke så vanskelig som en skulle tro.

    Lykke til med blogging, turnering og tysk -jeg gleder meg til å følge med : )

    SvarSlett