torsdag 2. april 2009

Natur og drømmer

Det er så mye flott å oppleve rundt om i Norges land! Jeg blir bare stoltere og stoltere av å bo i et land fylt med så mange fantastiske naturopplevelser for hver gang jeg er rundt om. Wien eller Hardanger? London eller Gloppen? Tokyo eller Rjukan? Det er spennende å møte nye kulturer, men ofte minst like spennende og bli kjent med sin egen. Ingen opplevelser er like og man vokser på dem alle. Akkurat nå sitter jeg hjemme ved kjøkkenbordet og skriver min aller første blogg for NRK P2s nye ungdomsprogram ”Kort og klassisk” (heretter kalt KOK).

Jeg vil først få benytte anledningen til å gratulere dere alle sammen med den første uka med en halvtime med klassisk musikk for ungdom – hver dag! Ja, for det er nettopp dere publikum som skal gratuleres med at dere er så heldige at dere får ta del i et så supert initiativ fra NRK. Jeg synes det er fantastisk og føler meg veldig heldig som har blitt spurt om å bidra med en ukentlig blogg for KOK.

Jeg var i gang å snakke om Norges fantastiske natur. Denne uken har jeg vært rundt i Telemark og spilt tre konserter med Telemark Messingensemble. Vi besøkte Rjukan, Skien og Rauland, og jeg bodde på hotell i Bø hele perioden. Det ble mange flotte bilturer (både med natur og en særdeles hyggelig gjeng!). For noen uker siden var jeg også på en litt større vestlandsturne med Det Norske Kammerorkester. Ålesund, Gloppen, Ulsteinvik og Bergen var stoppene på (nord)vestlandet (pluss Oslo og Bærum her nede på Østlandet), jeg ble bare helt forelsket i alle fjellene og den friske luften. Jeg er Oslo jente og trives veldig godt med det, men det er alltid litt ekstra spesielt å oppleve landet sitt på en annen måte. Og jeg må jo si at jeg føler meg høyst privilegert som får lov til å reise rundt å besøke så mange fantasisk flotte steder og møte så mange spennende og hyggelige mennesker.

Til høyre ser du meg fra en av ferge turene på turneen med Det Norske Kammerorkester. Det blåser...

Musikk er meg - jeg er musikk. Jeg reiser rundt med trompeten min og spiller, jeg tenker hele tiden: hvordan ble jeg så heldig? Hvordan gikk det til at jeg, akkurat jeg, fikk drømmen min i oppfyllelse? Uansett hva eller hvem – jeg er evig takknemlig ☺

I denne bloggen tenkte jeg å skrive litt om hva som skjer i livet mitt, hva jeg holder på med når jeg ikke spiller (gjør jeg noe annet…!?!...), morsomme episoder, nye verk som skal øves inn, rare tanker, gamle verk som skal friskes opp, sprøe venninner, inspirerende musikere, gærne messingjenter, stressende taxisjåfører, overhøflige hotellansatte, alltid-glade flyvertinner og mye mer. Se også opp for gjeste blogger og videointervjuer med folk jeg møter på min vei!

Hver uke vil jeg fortelle dere om en av mine favoritt låter eller CDer. Denne første uka starter jeg med en innspilling av min Beethoven – favoritt: symfoni nr. 7. Den er bare et fyrverkeri av en symfoni og 2.satsen er noe av det vakreste som har blitt skrevet (synes jeg da…). En innspilling jeg har veldig sansen for (og som har gått varm på ipoden i det siste) er med Simón Bolivar Youth Orchestra of Venezuela og dirigenten Gustavo Dudamel. På denne CDen finner du både symfoni nr. 5 og nr. 7. Skal du laste ned et spor fra platen må det bli spor 6, 2.satsen på symfoni nr.7.

Jeg håper alle har kost seg med første uke av KOK og at dere får en fin påske ☺ Jeg skal en liten tur til Köln og besøke min venninne Frida som studerer der, rapport kommer i neste ukes blogg.

Trompetklem fra Tine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar