fredag 24. april 2009

Tallinn Airport



Klokken er 07:04 (Estisk tid), det er fryktelig stille her på flyplassen i Tallinn. Mamma er å sjekker om det er noe vi kan bruke de siste estiske kronene våre på, og jeg sitter å ser en estisk utgave av ”Svampebob” på TV. Sånn som barna pleier… Episoden er om musikkundervisning i skolen, ser ut som svampebob og klassekameratene skal lære seg klarinett! Læreren svetter fælt under Mozart-parykken…

Jeg er foreløpig ensom her på gaten, er visst ikke mange som skal med dette veldig tidlige flyet fra Tallinn til Oslo. Det tar ca 1 og ½ time til Oslo, ikke lange stunden altså. Etter nøyaktig 5 timer i hovedstaden skal jeg videre til Haugesund, på den tiden rekker jeg akkurat hjemom å skifte koffert og pakke om. Da står Fartein Valen festivalen for tur, konsert i morgen kveld (før det bærer videre til London…).

Jeg dro til Estland på søndag. Landet i Tallinn, ble hentet på flyplassen og kjørt til Pärnu. Pärnu er Estlands fjerde største by (i følge den hyggelige sjåføren!) og har ca 40.000 innbyggere. De fire største byene er henholdsvis Tallinn, Tartu, Narva og Pärnu, jeg spilte i alle bortsett fra Narva. En mini turné med orkesteret fra Pärnu ☺

Til venstre ser du meg midt i Tallinn sentrum. Litt kaldere enn hjemme...

Nå begynner det å komme noen flere til her på gaten, så det blir ikke helt privatfly til Oslo! Jeg skal innrømme at jeg er litt småsulten i de tidlige morgentimer, men jeg får vel meg noe mat på flyet… Fly-crewet gikk nettopp forbi, du verden for noen kule hatter flyvertinnene med Estonian Air har da! Nesten bedre enn de i BMI (det britiske selskapet)!

Vi er kommet til ukas CD anbefalning, og jeg kommer ikke utenom en av mine absolutte favoritt musikere: Janine Jansen. Jeg har de fleste CDene til denne nederlandske fiolinisten, men hvis jeg skal velge ut en må det bli den første jeg kjøpte; Årstidene av Vivaldi. De spilles med en liten kammergruppe, og det rocker skikkelig! Skal du laste ned bare et spor må det bli spor nr. 6, det er siste sats fra sommeren.

Nå ser det ut som om det snart er Boarding her, så da får jeg neste pakke sammen MACen ☺

Dere hører fra meg igjen neste uke, i mellomtiden: pass opp for klarinettspillende Svampebob!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar